عنوان خبر :  اجرای صنعتی نخستین نیروگاه فتوولتائیک - حرارت خورشیدی متمرکز (CPV/T) مبتنی بر فناوری نانو در کشور توسط شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد واحد های فناو


شرکت دانش بنیان فناوران پایدار انرژی یاشار مستقر در مرکز رشد دانشگاه، پس از تکمیل مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی طرح های تجدیدپذیر خود موفق به طراحی، ساخت و اجرای نخستین نیروگاه فتوولتائیک - حرارت خورشیدی متمرکز (CPV/T) مبتنی بر فناوری نانو در کشور در فاز صنعتی بر روی بام مجتمع نظری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شد. شایان ذکر است که این سامانه ترکیبی خورشیدی بر اساس محصول دانش بنیان و بهبود یافته این گروه تحقیقاتی ایجاد شده که برای اولین بار در کشور و حتی خاورمیانه در آن به طور هم زمان از مواد تغییر فاز دهنده مبتنی بر نانو ذرات (Nano-PCM) به منظور مدیریت دمای ماژول فتوولتائیک و بازتاب دهنده های سهموی مرکب با هدف تمرکز بیشتر تابش خورشید روی ماژول استفاده میشود. بکارگیری این فناوری دانش بنیان و جدید در احداث نیروگاه های خورشیدی به ویژه در مناطقی با اقلیم گرم و روزهای آفتابی نه چندان زیاد نظیر استان گلستان، علاوه بر استحصال و ذخیره انرژی حرارت خورشیدی (گرمایش برای آب حداقل تا 76 درجه سلسیوس)، میتواند عمر مفید سیستم را افزایش داده و تا 23% انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به سیستم های فتوولتائیک متداول تولید کند.

مهندس مصطفی قارزی، پژوهشگر و مدیر عامل این گروه فناور افزود، در طرح حاضر برای اولین بار از یک PCM بازیافت شده از منابع ارگانیک به منظور حفظ محیط زیست در توسعه سیستم های تجدید پذیر استفاده شده است. متمرکز کننده های سهموی مرکب این سیستم به گونه ای طراحی شده اند که با توجه به فصل سال، نسبت تمرکز (CR) روی ماژول فتوولتائیک را بتوان در محدوده مجاز 1 تا 3.7 تغییر داد. وی افزود تولید و بهبود راندمان سیستم های خورشیدی با تکنیک های زیستی یک گام رو به جلو برای کاهش انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای در چرخه حیات (Life Cycle) است. فناوری نانو نیز پتانسیلی بالا در این بهبود کارایی دارد اما به دلیل هزینه های بالا تا کنون در مقیاس عملیاتی و صنعتی مورد استفاده قرار نگرفته بود. اکنون طرح حاضر به ظرفیت 300 وات با بهره گیری از نانو فناوری اقتصادی شده و با حمایت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان توانسته است روشنایی بخشی از ورودی مجتمع نظری را به عنوان یک نمونه صنعتی و تجاری دانش بنیان تامین نماید.

خبر