معاونت پژوهشی و فناوری  

برگزاری نخستین همایش ملی محیط زیست، چالش ها و راهکارهای عملی توسط گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان


خلاصه گزارش "نخستین همایش ملی محیط­زیست، چالش­ها و راهکارهای عملی"

نخستین همایش ملی محیط زیست، چالش ها و راهکارهای عملی توسط گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان روز چهار شنبه سوم شهریورماه 1400 به صورت مجازی در اسکای روم با حضور حدود100 نفر از استادان و دانشجویان و محققین برگزار شد.

این همایش راس ساعت 9 صبح با قرائت قرآن کریم آغاز و پس از آن با سخنرانی دکتر عبدالرسول سلمان ماهینی دبیر همایش ضمن خیر مقدم پیرامون همایش و نحوه برگزاری آن توضیحاتی دادند. در ادامه جناب آقای دکتر علی نجفی نژاد ریاست محترم دانشگاه و رئیس همایش به ارائه مطالبی در خصوص اثرات فعالیت های انسانی در بروز مشکلات و مسائل محیط زیستی، کنترل تعارض توسعه و پیشرفت با تخریب محیط زیست پرداخت. دکتر نجفی‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از راه‌حل‌های موجود برای رفع چالش‌های محیط زیستی، کوتاه مدت بوده و نیاز است تا سیاست‌گذاری‌های بلندمدت در جهت رفع ریشه‌های مشکلات محیط زیستی اتخاذ گردد تأکید کرد: توجه به مشارکت‌های مردمی و ذینفعان مختلف در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از شیوه‌ها و مدل‌های علمی جدید در راستای بهبود شرایط محیط زیست کشور باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

سپس دکتر حسن رضائی دبیر اجرایی همایش به ارائه نحوه برگزاری همایش و کلیات برنامه های همایش پرداختند.

گفتنی است: تعداد ۱۲۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال، که از این میان ۱۱۶ مقاله توسط داوران کمیته داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و تعداد ۱۰۰ مقاله پذیرش شد که از این تعداد، ۲۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۸۰ مقاله در قالب پوستر ارائه گردید.

سخنرانان کلیدی این همایش جناب آقای دکتر مجید مخدوم استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، آقای دکتر حبیب الله یونسی استاد تمام گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس و آقای دکتر سید محمود قاسم پوری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نور بودند.

دکتر مخدوم در سخنرانی تحت عنوان "محیط زیست ما" مطالبی در خصوص انواع آلودگی‌ها به خصوص آلودگی صوتی بیان کردند. دکتر مخدوم افزود: تمامی آلودگی‌های موجود در محیط زیست همچون آلودگی‌ هوا، آب، خاک و ... قابل اندازه‌گیری بوده ولی تنها آلودگی که با ذهن انسان ارتباط دارد و قابل اندازه‌گیری نیست، آلودگی صدا است که می‌توان با درخت‌کاری در راستای کنترل این آلودگی اقدام کرد.

دکتر یونسی در سخنرانی با عنوان" تهیه و شناسایی چارچوب آلی-فلزی (MOF) MIL-100(Fe) برای حذف راکتیو بلو ۱۹ از پساب صنایع نساجی" ضمن تشریح سنتز ترکیبات MOF  و همچنین بررسی این ترکیبات با دستگاه های پیشرفته از جمله FTIR و SEM ، EDX و XRD به ارائه مطالب جامعی در راستای معادلات ایزوترم، سینتیک و ترمودینامیک و بررسی مکانیسم جذب و حذف راکتیو بلو 19 از پساب صنایع نساجی پرداختند.

دکتر قاسم پوری در سخنرانی با عنوان " دورگه زايي به عنوان تهديدي براي تنوع زيستي" به ارائه تاریخچه این موضوع و همچنین مشکلات دورگه زایی و عوامل تاثیر گذار در این موضوع پرداختند. از موارد بارزی سخنرانی ایشان می توان به استر، گرگاس،زرده پره ها و قرقاول نام برد.

 

20 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد و مدیریت این سخنرانی ها توسط دکتر حسین وارسته مرادی صورت گرفت که پس از ارائه سخنرانان توسط داوران مورد پرسش قرار می گرفتند و سعی شد تا حد امکان به سوالات حضار نیز پاسخ داده شود.

مباحث همایش در سه بخش آلودگی های محیط زیست، تنوع زیستی و ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست ارایه گردید. در بخش آلودگی های محیط زیست، موضوعاتی شامل استفاده از ورمی کمپوست در ضایعات صنعت کاغذ سازی، جذب نیکل و وانادیوم از محلول های آبی، بازیافت کاغذ، حذف مواد مغذی فسفر دار از آب تالاب ها، ارزیابی چرخه حیات سیستم های تصفیه پساب ارایه شد. در بخش تنوع زیستی بررسی تنوع و تراکم پرندگان آبزی تالاب انزلی، نقش آتش سوزی به عنوان عامل تهدید تنوع زیستی، توجه به درختان کهنسال، و دورگه زایی در حیات وحش و نقش آن در بقای گونه ها مورد بحث قرار گرفت. در بخش ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست موضوعات ارزیابی مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای در شهر گرگان، اقدام های مدیران روستایی برای حفظ محیط زیست، ارزیابی خدمات اکوسیستم های مرتعی، گردشگری پایدار در برابر گردشگری انبوه، ارزیابی توان اکوتوریسم و عوامل محدود کننده آن، حاشیه نشینی شهری از نظر حقوقی، گردشگری روستایی، تاثیر هنر بر فرهنگ محیط زیست، اثر عامل مدیریت پوشش اراضی بر شاخص تراکم گیاهی و آشکار سازی تغییرات محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان مقالات آقای دکتر عباس عاشوری در زمینه تنوع زیستی و مقاله سرکار خانم دکتر هاجر آبیار در زمینه آلودگی و مقاله دکتر مژگان سادات عظیمی در زمینه ارزیابی به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند.

80 مقاله به صورت پوستر ارائه شد و در پایان پوستر های مربوط به مقالات  سرکار خانم دکتر سهیلا ابراهیمی ، سرکار خانم دکتر سحر طبیبیان و آقای  مسلم سواری به عنوان پوستر های برتر انتخاب شدند.

همایش در ساعت 17 با سخنرانی دکتر وارسته دبیر علمی همایش به اتمام رسید.



 تاریخ ارسال خبر :   07 شهریور 1400 - 12:55    |     تعداد بازدید :   113
 ارسال کننده :   معاونت پژوهشی    |      کد خبر :   15481
تصاویر مرتبط دیگری برای این خبر ثبت نشده است .
      07 شهریور 1400 - 12:55    |    کد خبر : 15481