معاونت پژوهشی و فناوری  

نشست تخصصی بررسی اثرات بلندمدت ریزگردها در استان و پیش‌بینی راهکارهای مناسب با رویکرد اقدامات پژوهشی و تحقیقات دانشگاهی


جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان با موضوع شناخت و بررسی علل و عوامل شکل گیری و اثرات بلندمدت ریزگردها در استان و پیش‌بینی راهکارهای مناسب مقابله با رویکرد اقدامات پژوهشی و تحقیقات دانشگاهی، روز دوشنبه، هجدهم دی‌ماه، با حضور رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان گلستان و جمعی از مدیران اجرایی استان در سالن اندیشه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

 رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این نشست موضوع گرد و غبار را به عنوان یکی از مخاطرات محیطی و پدیده‌ای نوظهور در استان گلستان بیان کرد و گفت: پدیده ریزگرد زندگی انسان و سایر موجودات را تحت تأثیر قرار داده و نیاز است همه دستگاه‌ها نقش‌آفرینی موثری در جهت پیشگیری و کنترل این چالش داشته باشند.

 دکتر شتایی یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را ورود به حل چالش‌ها و مخاطرات محیط زیستی استان دانست و بیان داشت: دانشگاه می‌تواند در کنار دستگاه‌های اجرایی در جهت تکمیل زنجیره دانش و اطلاعات در انجام پروژه‌های مختلف نقش بسزایی داشته باشد.

 وی افزود: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان دانشگاه نسل چهارم و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت حل چالش‌های استان، از جمله کنترل وقوع ریزگرد در استان ضمن انجام تحقیقات علمی و ارائه راهکارهای مبتنی بر تحقیق و دانش به نهاد‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر با بهره‌گیری از دیپلماسی علمی بین‌المللی در این زمینه اقدام نموده است.

 رئیس دانشگاه با بیان اینکه موضوع ریزگرد موضوعی چند وجهی و چند بعدی است و باید با بررسی‌های علمی و تحقیقاتی دقیق جنبه‌های مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد بر لزوم سازگاری انسان در مقابل بروز پدیده‌ها و کاهش اثرات مخاطرات محیط زیستی تأکید کرد. 

 دکتر شتایی مدیریت سرزمینی پدیده گرد و غبار در کشور را ضروری دانست و شناسایی دقیق کانون‌های گرد و غبار و ارائه برنامه‌های متناسب با آن و همچنین لزوم حفظ پوشش‌های گیاهی، تقویت و بازسازی آن را مورد تأکید قرار داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان گلستان در این نشست با بیان اینکه نگاه مدیریتی مدیران باید نسبت به مسائل محیط زیستی آینده‌نگر باشد گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته مدیران نگاه آینده‌نگر نداشته و اکنون استان با چالش‌های متعدد محیط زیستی روبه‌رو است.

 دکتر رمضانعلی عابدی فیروزجائی با تأکید بر لزوم مدیریت علمی در حوزه‌های مختلف در استان گلستان تصریح کرد: در این راستا و در جهت بررسی ابعاد علمی و دقیق وقوع ریزگرد در استان دبیری کارگروه بررسی علل و عوامل و اثرات بلند مدت ریزگرد‌ها در استان به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان واگذار می‌گردد.

 مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان نیز بروز و ظهور پدیده ریزگرد در استان را فرامنطقه‌ای دانست و بر نقش دانشگاه بر ارائه راهکارهای دقیق علمی در اقدامات پیشگیرانه و کنترلی چالش‌های مختلف محیط‌زیستی در استان از جمله مبحث ریزگرد تأکید کرد.

 مهندس مقدم همچنین تسریع در تصمیم‌گیری‌ها و لزوم تغییر نگرش در مدیریت منابع طبیعی و محیط زیستی استان جهت پیشگیری و کنترل مخاطرات گوناگون در استان را ضروری دانست.

 گفتنی است در این نشست دکتر محمدیان بهبهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و جمعی از مدیران استانی به ارائه ابعاد مختلف چالش‌های ناشی از وقوع ریزگرد در استان و همچنین راهکارها و اقدامات مورد نیاز جهت پیشگیری و کنترل این پدیده پرداختند.



 تاریخ ارسال خبر :   23 دی 1402 - 12:27    |     تعداد بازدید :   174
 ارسال کننده :   معاونت پژوهشی    |      کد خبر :   17425
تصاویر مرتبط دیگری برای این خبر ثبت نشده است .
      23 دی 1402 - 12:27    |    کد خبر : 17425